Oldal kiválasztása

Noritake EX-3 technikai és használati útmutató

Kétféle módszer ismert a fogászati kerámia alapanyagának az előállítására:
1. Természetes földpátból és leucitból
2. Szintetikus földpátot hozunk létre kémiai összetevőkből, ionokból
Mint már a címből is kiderült, a NORITAKE cég a második lehetőséget választotta kerámiája előállítása során. E porcelán I. osztályú szintetikus anyagokból kerül a JIS japán normatíva szerint. Ennek a szintetikus előállításnak köszönhetően, olyan kerámiát kapunk, melynek színei, hőtágulási együtthatója, anyagszerkezete stabil, így – szemben a természetes alapú kerámiákkal – több égetés végrehajtását is lehetővé teszi, színváltozások, repedések, nagyobb formai változások nélkül.
A természetes foghoz nagyon közeli keménységnek köszönhetően, az egyik „legpuhább kerámia” a magas olvadáspontú kerámiák piacán. A páciens központú minőségi fogászatban ez egy nagyon fontos tulajdonság, mert e kerámia használatával megelozhető az antagonista fogak gyors kopása és a későbbi állkapocs-ízületi problémák. Mindemellett a fogtechnikusnak is könnyebb dolga van a pótlások kidolgozásánál.
Felhasználhatósága korlátlan, mivel nemcsak hagyományos fémkerámia pótlás készíthető belőle, hanem Jacket korona, kerámia inlay-onlay, kerámia héj (Lamina, Veners).
A fémek kiválasztásánál sem ütközünk akadályba, mert ugyanúgy használható nemesfémekhez mint nem-nemesfémekhez.

TECHNIKAI ADATOK
Hőtágulási együttható (WAK): 13,7-14,9×10-6/K
Keménység (HV): 530
Rugalmasság (Mpa): 119 (ISO 50)
Hajlítószilárdság (Mpa): 110 (ISO 50)
Kémiai ellenálló képesség: 0,04% (ISO 0,05)
Szemcse nagyság: 20-30 micron (átlag)

FELHASZNÁLÁSI ÚTMUTATÓ
Egy fémkerámia pótlás esztétikai összhatását elsősorban az opaker, dentin, él, transzparens, massza színerőssége, színtónusa, színárnyalata, világossági értéke és transzparencia foka határozza meg.
A fogszínkulcs színeinek reprodukálására elegendő a NORITAKE alapkészlet masszáinak használata. Természetesen vannak olyan fogszínek, melyek nincsenek rajta a fogszínkulcson, így ezeket nem lehet csak alapszínekből előállítani. Ezért szükségesek a különböző speciális kiegészítő masszák, festékek, melyek használatával teljesen tökéletes eredményt lehet elérni.

A masszák feldolgozása
A NORITAKE két lehetőséget kínál az alapozáshoz, opakerezéshez.

1. Hagyományos por-opaker
A hagyományos por opaker felhasználása a Magyarországon már ismert más cégek por opakereinek használatával megegyezik.
-megfelelő konzisztenciájúra keverjük a port és a folyadékot
-vékonyan „mosóégetés szerűen” visszük fel az opakert a már megfelelően előkészített fémvázra
-az égetés után, felvisszük a második réteget, melynek már teljesen fednie kell
-a második égetést követően elkezdhetjük a további masszák felvitelét

2. Paszta opaker
-egyenletesen vigyük fel a paszta opakert a teljesen száraz fémfelületre úgy, hogy kb.70%-ban fedje a fém színét (megjegyzés: amennyiben ezüst tartalmú ötvözetre dolgozunk, úgy a bázis pasztát kell felvinnünk a fém felületére)
-a porcelán kályhába téve 8 percig kell szárítanunk, megelőzve a repedéseket
(Akkor tökéletes az égetés, ha az égetés után egy enyhén fényes felületet kapunk)
-egyenletesen vigyük fel a második réteget amíg teljesen el nem fedi a fém színét
(Ha szükséges a módosító színek felvitele, akkor ezt most a második égetésnél tegyük meg)
-az égetés után ellenőrizzük, hogy egyenletesen fedjen és kezdhetjük a további masszák felvitelét

AZ EX-3 PASZTA OPAKER
ÉGETÉSI TÁBLÁZATA
1. Égetés 2. Égetés
Szárítás (perc) 8 8
Kezdő hőmérséklet (°C) 500 500
Vákuum kezdés (°C) 500 500
Hőmérséklet emelkedés (°C/perc) 60 60
Vákuum szint (cm/Hg) 72 72
Vákuum vége (°C) 980 980
Végső hőmérséklet (°C) 980 980
Végső hőmérsékleten tartás (perc) 1 1

FONTOS :
1. A felvázolt égetési táblázat általános útmutató. Eltéro kerámia kályhák esetében a hőmérsékleti értékek mások lehetnek.
2. Az égetést mindig 500 °C-on kezdjük.
3. Nagyon fontos a végső égetési hőfok kivárása, hogy a paszta opaker és a fém közti kötőerő megszilárduljon.

FIGYELMEZTETÉS
1. Öbblítsük le az ecsetet tiszta vízzel, ezt követően száraz ecsetet használjunk.
2. Ne hígítsuk a paszta opakert vízzel, vagy egyéb folyadékkal, mert repedést okozhat az opaker felületén.
3. Győződjünk meg a fém felszín tisztaságáról, hogy az opaker kellőkép tapadhasson.
4. Ha a paszta opaker folyékony alkotója a tárolási körülményektől függően kiválna, ez nem befolyásolja az eredeti tulajdonságait.
5. Ne használjunk hajszárítót a kiszáradás meggyorsítására, mert ez buborékok kialakulását idézheti elő.
6. Amikor a paszta opaker kiszárítása történik a kerámia kályhában, folyékony alkotói gőzt termelve párolognak. Ez a gőz nem ártalmas.
7. A felnyitás után minél gyorsabban használjuk fel a paszta opakert.
8. A használat során ügyeljünk a szilikon dugó visszahelyezésére.
Hűvös, sötét helyen tároljuk.
9. A NORITAKE paszta opakert ne használjuk más gyártótól származó paszta- és por opakerrel
A paszta opaker használatának előnyei
Felhasználása egyszerű és gyors
1. A paszta opaker vastagsága fele, harmada a por opaker vastagságának.
2. Jobb fedőképességgel rendelkezik mint a por opaker.
3. Erősebb összeköttetés a fémvázzal.
4. A paszta felvitele után nincs szükség por vagy kristály szórására.

A KERÁMIA MASSZÁK FELVITELE
1. A szükséges masszákat megfelelő konzisztenciájúra keverjük üveglapon.
2. Cervikálisan, körkörösen felvisszük a nyakmasszát a korona szélére.
3. A dentint úgy visszük fel, hogy enyhén ráhúzzuk a nyakmasszára, így a nyaki részen a szín átmenetes lesz.
Dentinbol felépítjük az egész fogat, az anatómiai formának megfelelően. Ha buccalisan kevés hely (0.8>) áll rendelkezésre, ajánlott az opák-dentin használata.
4. Ezután visszakaparjuk az élmassza helyét. A visszakaparás mértéke a fogszín színerősségétől és világossági értékétől függ. Ha a fogszínkulcs színeit szeretnénk elérni, akkor az élmasszát, minimum a buccalis felület feléig kell átmenetesen felvinni. Ha erős transzparenciát akarunk elérni, akkor már az elsőégetésnél használhatunk transzparenst a megfelelő helyekre.
5. A mintáról levett korona kontaktpontjait kiigazítjuk és rátesszük az égetőtálcára. Az égetési táblázatot figyelembe véve, leégetjük.
Megjegyzés:A koronákat az első égetésnél ugyanolyan nagyságúra kell formálni (megfelelően kialakított fémváz esetén), mint a mellette lévő fogpárja, mivel a NORITAKE kerámia olyan keveset zsugorodik, hogy nincs szükség túldimenzionálásra.
6. Gyémánttal vagy montirkővel finoman átdolgozzuk. Ilyenkor érezhető a kerámia „puhasága”.
7. A második égetés célja a fogforma tökéletesítése. Ehhez a NORITAKE cég már csak a megfelelő transzparens (T0;T1;T2) használatát ajánlja, attól függően, hogy milyen mértékű transzparenciát akarunk elérni. Az egész fogat transzparens masszával borítjuk, az anatómiai forma, karakterek figyelembe vételével. A mintáról levéve kiegészítjük, leégetjük.
Megjegyzés: Ezzel az „újfajta” rétegzéssel a természetes fogéhoz hasonló rétegviszonyokat fogunk elérni. Ez a második transzparens réteg, a zománc elhelyezkedését és az ebből adódó optikai viszonyokat utánozza.
8. A kidolgozásnál nagyon fontos elkészítenünk a speciális felületi elhúzódásokat, repedéseket, melyek nagy mértékben befolyásolják a pótlás természethű hatását.
9. Ezután a megfelelő színű festékekkel és a fényfolyadékkal „befesthetjük”, s az égetés után polírozhatjuk.

A Luster porcelán
A Noritake által kifejlesztett opál porcelán, a Luster, egyfajta válasz a keramikusok esztétikai igényére, a természetes fogakhoz mind jobban hasonlító pótlások kivitelezésénél.
A Noritake szakemberei, a természetes fogakon játszó fény viselkedésének elemzése során megfigyelték, hogy a természetes zománc fénye hasonlít a gyöngy felületének fényéhez. Ezért egy olyan különleges opál porcelánt hoztak létre, melynek az égetés után nagyon finom a felületi szerkezete, s így nagyon hasonlít a gyöngy finoman csillogó felületéhez.
A Luster porcelán jellemzői
1. A természetes fog fényerejével és felületi szerkezetével bír.
2. Olyan a transzparenciája, mely elsötétedés nélkül, élénk, ragyogó színt eredményez a mamelonok zónájában.
3. A páciens korát követő színváltozásokat tesz lehetővé.
4. A porcelán opálossága megegyezik a természetes fogak opálosságával, a fényt szelektíven szétszóró, finom részecskéknek köszönhetően.
5. Ideális fluorencia.
6. A savakkal szemben magas az ellenállása, kémiailag stabil a szájban.

Mikor nem ajánlott a Luster porcelán használata?
Amikor kevés hely áll rendelkezésre a leplezéshez, akkor a porcelán réteg rendkívül vékony és így az opaker fény visszaverése nagyon eros lesz.

Útmutató a különböző masszákhoz:

1. T-BLUE
– kékes transzparens
– elsősorban fiatal fogakhoz alkalmazzuk

2. LTo
-erősen áttetsző transzparens
3. LT1
– közepes erősségű transzparens
– hatékonyan lehet alkalmazni a természetes fogak zománc fényének kialakítására
4. SUN BRIGHT
– narancsos, borostyán színű transzparens
– középkorú és idős pácienseknél élőbbé, „melegebbé” teszi a fog színét
5. INCISAL AUREOLA
– éli lezárásként használatos, segítségével lehet létrehozni az úgynevezett „keret hatást”
6. CREAMY ENAMEL
– krémes, fehéres élszín
– karakterek és csücsök lefutások kiemelésére használatos
7. CREAMY WHITE
– sűrű, tejes fehér szín
– önmagában ritkán használt, inkább más Luster porcelánokkal keverve

AZ „INTERNAL LIVE STAIN” TECHNIKA

E technika megjelenése előtt, a fogak belső színeinek kialakítására és színezésére két lehetőség állt a fogtechnikus rendelkezésére.
Vagy, az úgynevezett „belső réteg technikát” alkalmazta, mellyel nagyon szép eredményeket lehetett elérni a természetes fog belső színeinek utánzásánál, vagy az úgynevezett „külső festés technikát” használta, mely nagyon gyors és egyszerű.
Sajnos mindkét technika rendelkezik hátránnyal, nevezetesen a külső festéssel nem lehet mély színhatást elérni, míg a belső réteg technika komplikált, komoly „anyagismeretet” igényel.
Az „Internal live stain” technikát azért fejlesztette ki a Noritake – Hitoshi Aoshimával karöltve -, hogy a felhasználó elkerülje a fent említett negatívumokat, megkönnyítve így a kívánt színezést.
E technika jellemzői:
– végig ellenőrzött munkafolyamat.
– a munkafolyamat többszor is elvégezhető, a kerámia formai változása nélkül.
– mély színhatás érhető el e technika alkalmazása során, mivel a „szín” a két réteg között van.
– erős a színintenzitása, ezért nem növeli a vastagságot.
– kevésbé gyakorlottak is könnyen alkalmazhatják, mivel nem igényel komolyabb „kerámiás előéletet”.
– nincs szükség belső szín masszákra, így felhasználása gazdaságosabb.

A munkamenet különböző lépései:
1. A fémváz opakerezése és az opaker ráégetése
2. A dentin és él massza felvitele ? „Első égetés”
3. A felület enyhe átdolgozása után visszük fel, az Internal stain különböző színeit. Ez általában két lépésben történik. Az első lépés előtt enyhén át kell húzni egyenletesen, a festeni kívánt felületet az internal stain folyadékjával.
Az első ráfestéssel a pótlás színerősségét, színtónusát és világossági értékét növeljük vagy csökkentjük úgy, hogy az egyéni céloknak megfelelően – általában kereszt irányban, egyenletesen – visszük fel, a kívánt színhatás eléréséhez szükséges festékeket.
A festékek kiválasztásában nagy mértékben segít az „Internal stain” táblázat, mely pontosan megadja, hogy mely festékeket kell használnunk egy adott szín eléréséhez. E táblázat használata ajánlott, mert jelentősen megkönnyíti a munkánkat, mivel nem nekünk kell kísérletezgetnünk a színhatások elérésénél.
4. Ezután történik a stabilizációs égetés – vákuum nélkül, 830 °C-on -, mely után a felfestett színek ráégnek a kerámia felületére.
5. Ezt követően jöhet a „második belső festés”, melynél már csak a belső repedések, foltok, elszíneződések létrehozására törekszünk, majd ráégetjük a már fent említett módon a pótlásra. Ezzel be is fejeződött a „belső festés” és kezdődhet a második réteg felrakása.
6. A második réteget csak transzparensből építjük fel, mivel így tudjuk a legjobban utánozni a természetes fog szerkezetét.
Az első égetésnél felvitt dentin és él massza a természetes fogban dentinként található meg, míg a második égetésnél felvitt transzparens massza a zománc szerepét fogja betölteni.
A dentin, él és transzparens massza más-más szemcsenagysággal rendelkezik, így a fényt is különböző módon törik meg, utánozva a természetes fog fényáteresztőés fénytörő képességét.
A transzparens massza ráégetése után, a kidolgozásnál létrehozzuk a – természetes fog felületén is lévő – különböző felületi behúzódásokat, felületi karcokat.
7. Utolsó lépésként a porcelán fényesítésére három lehetőség áll a fogtechnikus rendelkezésére:
a) Külső festés
b) Gumizás és polírozás
c) A fent említettek kombinációja
Bármelyik lehetőséget választjuk, tartsuk szem előtt a természetes fog fényerejét, a pótlás ne legyen sem túl fényes, sem túl matt.
Megjegyzés:
1. A fogszínkulcs színeinek reprodukálására elegendő az alapkészlet masszáinak (dentin; él; transzparens; cervikal) használata.
Az Internal stain használata csak akkor indokolt, ha a fogszínkulcson nem szereplő színt vagy más színtónust kell létrehoznunk. Ehhez ajánl egy viszonylag egyszerű technikát a Noritake cég, a fent említett festékek használatával.
2. Csak akkor kell két lépésben elvégezni a belső festés technikát, ha a második réteget az elsőre festenénk, s így a köztes égetés nélkül a színek összefolynának.
3. Azért is szükséges a festékek ráégetése, mert így ellenőrizhető, hogy a kívánt eredményt kaptuk-e. Ha nem, akkor egyszerűen lecsiszoljuk a festéket és újra kezdjük a festés műveletét.
Ez az ellenőrzési lehetőség nem áll a fogtechnikus rendelkezésére a belső réteg technikánál, mert ott csak az első égetés után látható, hogy azt a színhatást kaptuk-e, amit el akartunk érni.
4. Mivel 830 °C-on kell ráégetnünk a kerámiára a festékeket, így nem történik formai változás a plusz égetés ellenére.
Útmutatás az alapkészlet használatához

1. A különböző színű dentinek „B” (Body) rövidítéssel vannak ellátva.
Pl:
A2B =A2 dentin
B3B = B3 dentin
2. Három, különböző élszínnel dolgozunk.
E1= a legvilágosabb élszín, megfelel a VITA kerámia „57”-ének
E2= világos élszín, megfelel a VITA kerámia „58”-ának
E3= közép világos élszín, megfelel a VITA kerámia „59”-ének
3. A megfelelő transzparencia elérése érdekében, három – más-más erősségű -transzparenssel dolgozhatunk.
T0 = nagyon erős a transzparenciája
T1 = közepesen erős a transzparenciája
T2 = gyenge a transzparenciája
4. Négy különböző nyakszínnel dolgozunk a színcsoportok szerint.
CV-1 = az „A” színekhez
CV-2 = a „B” színekhez
CV-3 = a „C” színekhez
CV-4= a „D” színekhez
Természetesen egy színcsoporton belül más-más erősségű a nyakszín, ezért nekünk is különböző arányban kell összekeverni az adott szín dentinjével.
A táblázat erre két lehetőséget kínál:
?1 2/3 dentin + 1/3 cervikal
?2 1/2 dentin + 1/2 cervikal

Pl:
Az „A2” színnél a táblázatban a „CV-1?1” látható, ami azt jelenti, hogy a „CV-1”-bol 1/3-nyit kell összekeverni az „A2B” 2/3 részével.
A „C3” színnél a táblázatban a „CV-3?2” látható, ami azt jelenti, hogy a „CV-3”-ból 1/2-nyi részt kell összekeverni a „C3B” 1/2 részével.

Az INTERNAL LIVE STAIN
alklamazásának technikája
A VITA fogszínkulcs színei Az INTERNAL LIVE STAIN belső színei

A1-A2-A3 Cervikal 3 (50%) + Mamelon orange (50%)
A3.5-A4 Cervikal 3 (50%) + Cervikal 1 (50%)
B1-B2-B3-B4 Cervikal 3 (50%) + Mamelon orange 1 (50%)
C1-C2-C3-C4 Cervikal 3 (2/3) + Incisal blue 2 (1/3)
D2-D3-D4 Cervikal 3
MAMELONOK
A1-A2-A3-A3.5-A4 Mamelon orange 2
B1-B2-B3-B4 Mamelon orange 1
C1-C2-C3-C4 Mamelon orange 1
D2-D3-D4 Mamelon orange 2
Ha világosítani szeretnénk,
keverjünk hozzá egy kis White-ot vagy Bright-ot
A BLUE INCISAL használata
A1-A2-A3-A3.5-A4 BLUE INCISAL 1
B1-B2-B3-B4 BLUE INCISAL 2
C1-C2-C3-C4 BLUE INCISAL 2
D2-D3-D4 BLUE INCISAL 1
Egy erős inetnzitású szürke szín létrehozása BLUE INCISAL 1 (2/3) + EARTH BROWN (1/3)